Kampanj för talböcker ska locka unga vuxna
I höstas startade Talboks- och punktskriftsbiblioteket kampanjen ”Jag läser”. Kampanjen ska få fler att låna och läsa talböcker via mobil och dator. Koncept och grafisk form är framtaget av Fredrik Söder på X4.
Talboks- och punktskriftsbiblioteket, TPB, är en statlig myndighet som tillhandahåller litteratur på olika medier till personer med läsnedsättning. Möjligheten att låna och läsa via mobil och dator har funnits sedan 2011, men nu vill TPB nå ut bredare. Huvudmålgrupp för Jag läser-kampanjen är personer i åldrarna 16–25 år som har någon typ av läsnedsättning. Kampanjen syftar till att öka kännedomen om hur man på ett enkelt och flexibelt sätt kan låna och läsa talböcker.
I kampanjen används piktogram för att visa att den som läser en talbok kan vara vem som helst, en läsnedsättning syns inte. Att dessutom kunna läsa med hörlurar och en mobil i fickan innebär frihet.
I ett första skede kommer kampanjen att synas på bibliotek runt om i Sverige. X4 har formgivit informationsfolder, vykort, affischer, pins, tröjor och tygkassar. Inför premiären på Bok- och biblioteksmässan togs också mobilskal fram. Kampanjsajten talboken.se har X4 skapat tillsammans med systerföretaget W4.
Titta gärna på kampanjsajten här.






